Kopi Penapis – Ketagihan Tidak Boleh Dipisahkan Untuk India Selatan

Kopi, seperti yang anda tahu adalah minuman sejagat. Tidak mungkin ada orang, tidak biasa walaupun mereka tidak meminumnya. Walaupun terdapat banyak jenis untuk menghidangkan kopi, panas atau sejuk; dengan atau tanpa susu atau krim; kuat atau ringan; hakikatnya masih lagi, selepas secangkir kopi yang anda mahu lebih. Kerana kesan yang mengilhami ini, terutamanya pada awal pagi selepas memberus gigi, secawan kopi yang panas menjadi sangat penting untuk banyak kaum India Selatan.

Mengapa India Selatan? Secara geografi Utara India terletak di dalam keadaan tropika yang teruk dan perubahan iklim – dari musim panas yang menindas hingga musim sejuk, tidak seperti India Selatan. Oleh kerana ini dan disebabkan oleh aspek budaya dan tradisi zaman dahulu, sepupu kopi kolonial, iaitu Teh, memainkan peranan penting sebagai minuman pagi serta yang diperlukan secara berselang-seli sepanjang hari.

Selatan India, terutamanya Tamil Nadu memihak kepada kopi, dan anda tidak dapat menemui sebuah rumah di kelas pertengahan dan kelas menengah atas yang tidak terbangun dengan secawan kopi di satu tangan dan kertas harian harian di lain. Kecenderungan ini kebanyakannya berleluasa di Negeri Karnataka yang berhampiran, di mana kawasan Kodagu yang terkenal dengan kopi berkembang. Di Kerala kebanyakan orang pergi untuk teh Chaya.

Bercakap tentang kopi, pilihan yang paling disukai untuk ramai ialah penapis kopi. Jenis pilihan benih kopi adalah sesuai untuk membuat aromatik merebus, mereka dipanggang dengan cara yang diikuti selama beberapa dekad, mengisar sesuai – tidak begitu bagus atau kasar, tetapi di antara, ditambah dengan sedikit dos cikori untuk ketebalan dalam rebusan, dan jenama campuran rumah serbuk kopi yang popular untuk digunakan dalam penapis itu sudah siap. Rahsia kenapa ia tidak mengisar dengan baik, ia akan melepaskan penapis dan bergabung dengan merebus kopi di bawah dan membuat keadaan huru-hara penyediaan kopi.

Wanita India Selatan adalah pakar dalam menyediakan merebus terbaik. Iaitu dengan tambah susu rebus yang tebal, tambah separuh gula (lebih banyak gula lagi akan merosakkan rasa kopi dengan rasa manisnya) dan berkhidmat panas, mengukus kopi kepada ahli keluarga mereka untuk memenangi hati mereka. Dalam mengendali tetamu yang melawat rumah, kopi memainkan peranan penting; dan oleh itu wanita berhati-hati dalam melayani penapis kopi yang baik, supaya ia tidak banyak memberi komen dan sakit hati dari mereka, membawa banyak ketidakpuasan kemudian.

Di zaman moden terdapat banyak jenama dan jenis serbuk kopi segera yang terdapat di pasaran. Anda dapat melihat syarikat-syarikat ini menghabiskan berjuta-juta wang untuk mengiklankannya dalam media. Tetapi ironinya, jenama ini diiklankan sebagai salah satu yang anda tidak boleh membezakan dari kopi penapis dan memberikan rasa yang sama. Oleh itu, anda boleh memahami keunggulan citarasa penapis kopi yang baik, enak, mengukus dan aromatik, yang akan meninggalkan rasa yang berlarutan di mulut anda.